UPM

Försäljningschef

UPM: ”Det var små volymer till en början men det har växt explosionsartat”

När UPM, en av världens största plywoodproducenter, valde Ljungberg Fritzoe som samarbetspartner var dels ett ömsesidigt förtroende, dels möjligheten till ett långsiktigt samarbete högt prioriterat.

UPM är ett globalt företag som står på många ben. Huvudsysslan är dock pappersindustrin och de producerar det mesta man kan göra av trä, varav plywood är en stor del. UPM var ett av de första företag som Ljungberg Fritzoe tog kontakt med vid starten 2013 och i dag distribuerar de tiotusentals kubikmeter av UPM:s WISA Plywood.

– Deras varumärke WISA står för kvalitet och är etablerat ute bland handlarna. Det vill vi såklart jobba med, säger Thomas Ljungman, vd på Ljungberg Fritzoe.

Långsiktigt partnerskap

En av anledningarna till att Ljungberg Fritzoe valde just UPM var för att de kunde bli en kraftfull och långsiktig partner när det kommer till den plywood de producerar. Den känslan var ömsesidig berättar UPMs svenska försäljningschef:

– Det är alltid en risk att börja samarbeta med ett nytt företag men Ljungberg Fritzoe var ju inte nytt i den meningen eftersom alla där hade lång erfarenhet av branschen. De kunde ta en stor del av den svenska plywoodmarknaden så när frågan kom tvekade vi inte. Det var små volymer till en början men det har växt explosionsartat över åren, säger hon och fortsätter:

– På UPM väljer vi bara samarbetspartners som vi känner att vi kan arbeta med både på kort och lång sikt. Vi måste kunna leverera den volym som våra kunder efterfrågar – inte bara nästa månad utan flera år framöver. Att Ljungberg Fritzoe har kompetensen att kunna förutspå marknaden har varit oerhört viktigt för oss.

Det är en fantastiskt fin utveckling och vi är glada att få vara del av den.

Något som kännetecknar samarbetet är förtroendet som de byggt upp genom att arbeta tillsammans. Regelbunden dialog och förståelse för varandras behov och utmaningar gör att samarbetet flyter på utan krångel eller oro.

– Man måste lita på varandra för att det ska fungera, och vi vet att UPM har väldigt bra koll på hur vår verksamhet fungerar och vad vi behöver.

– Vi känner varandra och vet hur vi ska driva projekt tillsammans, tillägger UPMs försäljningschef.

Hur har samarbetet utvecklats under åren?

– Otroligt starkt. De har lyckats ta sig in med våra produkter över hela landet. Vi har ett starkt varumärke i WISA Plywood och tillsammans med Ljungberg Fritzoes kunskap och erfarenhet har vi kunnat nå ut med det överallt, säger UPMs försäljningschef och tillägger:

– De har haft en fantastiskt fin utveckling och vi är glada att få vara del av den. Det är bra för dem och det är bra för oss, en win-win.